...blog o všem možném co mě zajímá, baví a dělá domov domovem...

pátek 30. března 2012

Byt vám chleba provoní tak, že máte chuť jen ležet a dýchat ji. Zkuste a nebudete litovat! Pak pochopíte stejně jako já, proč babičky říkávali chlebu Boží dar :-)

Domácí chleba

12. října 2011 v 21:46 | Murkaeva |  Recepty rodinou ověřené :-)
Nevím zda jsem sem psala jaký jsem "chlebofil". Chleba moc ráda jím i peču. Opravdu pečení chleba mě naplňuje pocitem starých časů - jen pec mi chybí. Peču hlavně v pekárně, ale zásadně nepoužívám kupované směsy. Chlebík prostě připravuji sama, dle receptů nebo za ty roky dle oka a dochucuji bylinkami a kořením.

Doma máme nejoblíbenější dva z čehož jeden trhá rekordy i na bitvách nebo na grilovačkách, když donesu. Ten je dle starého receptu s vařenými bramborami. O něm ale až příště.

Dnes jsem se rozhodla pro něco zcela jiného - jak je již mou nemilou tradicí, zrovna v den, kdy mám napilno. Tedy to muselo lítat, ale stálo to za to. Žádná pekárna, ale klasický bochník na plech a do trouby. Z počátku mě pěkně pozlobil, ale naštěstí jsem si pomohla a výsledek byl jedinečný. Manžel a syn - má měrka " chutné - nechutné" absolutně nadšeně jedli a manžel obdivoval a chleba zkoumal, byl nadšený. Syn to samé a jistě si představíte mé nadšení,když vám povím,že syn od 10 měsíců věku chleba nejí a má k němu odpor (je mu šest let ). Snědl zhruba 3 krajíce..... Suchého, protože namazané nejí ani rohlíky ( grrrrr)
No a k receptu :-)
Předně jsem uvařila pořádnou bramboračku s krupkami :-)) Mít slaninu šoupnu jí tam pěkně opečenou a vyškvařenou.....

Co budeme potřebovat:
300 g hladké mouky, 200g žitné tmavé chlebové mouky, 1/2 kostky droždí, 1,5 lžičky cukru, 2lžičky soli, 2 lžičky mletého (drceného) kmínu, 2 polévkové lžíce oleje, 1 polévkovou lžíci octa, 250 ( * ) + 100ml teplé vody, plech na pečení, pečící papír a kastrolek s vodou.

Jak na to:
do misky rozdrobíme drždí do 100ml teplé vody, zasypeme cukrem a trochou mouky a necháme vzejít kvásek.

Do větší mísy odvážíme mouku a smícháme se solí a kmínem. Až bude kvásek hotov přidáme ho do mouky a k němu ocet a olej. A NYNÍ POZOR! Vody je psáno 250ml, ale bohatě mi stačilo 200ml. I tak z toho byla patlanice. Neklesat na duchu :-) Umýt ruce a dosypat žitnou tmavou mouku, dokud to nepůjde hníst tak, aniž by jste na rukou měli těsta víc než na vále :-) Trochu lepit to bude, ale opět klid, šup s tím do mísy a dejte na teplé místo kynout (já to dala na teplý kastrol s horkou vodou). Takto kyne 45min. Pak vyklopit na vál a vytvarovat bochníček. Koho zajímá jakou ošatku používám, vězte, že žádnou :-) Bochník jsem dala do cedníku na slití těstovin, tedy na pomoučenou utěrku a celý postavila zpět do mísy na kastrol a překryla utěrkou. A nechala ho tak 30 min.

Dala jsem nahřát troubu na 210°C a na dno trouby dala kastrůlek se studenou vodou. Až se trouba nahřeje bude vřít.
Bochníček jsem pomalu s utěrkou vyjmula s cedníku a opatrně překlopila na plech s pečícím papírem. Pořela olejem a posypala kmínem. Vložila do trouby a nastavila na budíku 10min. Po té co budík zapípal,jsem vyjmula kastrůlek s vodou a snížila teplotu na 180°C a dopékala. No cca 30min.

Jak poznáte že je hotový?? No úplně jednoduše, poklepejte na něj (jako když klepete na dveře) a pokud zní dutě, je hotov.

Vytáhněte z trouby a nechte vychladnout :-) A pak už jen konzumujte a tvařte se nadpozemsky, protože to bude ten pocit z chuti :-) Byt vám chleba provoní tak, že máte chuť jen ležet a dýchat ji. Zkuste a nebudete litovat! Pak pochopíte stejně jako já, proč babičky říkávali chlebu Boží dar :-)

1 komentář:

Mé milé a virtuální přítelkyně,
moc Vám děkuji za návštěvu blogu a za komentáře.